Fred

Klass 9A

Jag har precis sett det första avsnittet av SVT:s nya dokumentärserie, Klass 9A. Det hade smygpremiär på Doc Lounge, en klubb på Inkonst i Malmö, och flera av de medverkande var där - producenter, skolledare, elever, lärare.

Jag är kluven.

klass9a.jpgDen största behållningen med Klass 9A är skolungdomarna. Det verkar vara en fantastisk klass med flera blivande stjärnor. I första avsnittet sticker Ala ut, som en idrottsskygg elev som behärskar fler skånska dialekter än Sten Broman. Ett klassrum med hans sinne för humor hade varit en fröjd att arbeta i.

På grund av eleverna fungerar serien bra. Man får en varm inblick i skolans värld, från elevernas perspektiv. Det som gör mig kluven är lärarna.

Lärarna som handplockats för att lyfta klassens resultat från ganska ok till mycket ok är alla prisbelönta och har visat sig vara engagerade pedagoger som känner lärarens kall. Jag har inget emot dem, även om jag tycker att Stavros, matteläraren, fjäskar lite väl mycket för eleverna. De är alla goda förebilder för oss andra lärare.

Serien ger dock en falsk bild av läraryrket.

“Stjärnlärarna” som kallats in för att förbättra resultaten i klass 9A är 8 stycken. De har fått en klass på 20 elever att ta hand om. De har inte haft hand om några andra klasser på skolan. De har inte varit med på ämneskonferenser, arbetslagskonferenser, skolkonferenser, och bara en av dem har haft utvecklingssamtal med elever och föräldrar. De har med andra ord plockat russinen ur kakan.

Det är inte svårt att vara pigg, engagerad och trollbindande om man bara har en enda klass under några lektioner i veckan. Det är lätt att se alla eleverna om man i ett arbetslag på 8 lärare har hand om 20 elever. Men det är inte så vardagen för verklighetens lärare ser ut. Jag bara hoppas att TV-publiken förstår det.

Skolpolitiskt sett finns det också en hel del att säga om serien, men det får jag nog återkomma till.

Jag kommer definitivt att följa Klass 9A, men inte för lärarnas skull, inte för skolpolitikens skull, utan för elevernas. Det är samma anledning som jag gav för att bli lärare från första början. Inte illa, med andra ord.

Imorgon, tisdag, sänds det första avsnittet på SVT. Därefter kommer det att kunna hittas här.

Uppdaterat 080212: Sydsvenskans Heidi Avellan skriver om att det är lärarnas fel här. Sydsvenskan har också ett reportage från premiären här.

Uppdaterat 080213: Sydsvenskans Patrik Svensson har sunda åsikter i Sydsvenskan.

Andra bloggar om: , , ,

20 Responses to “Klass 9A”

  1. andreasantonon 11 Feb 2008 at 23:57

    Jag ser fram mot att kolla på det. Vart är det skolan ligger???

  2. Fredon 12 Feb 2008 at 0:14

    Johannesskolan ligger i centrala Malmö.

  3. Magisternon 12 Feb 2008 at 0:20

    "Det är inte svårt att vara pigg, engagerad och trollbindande om man bara har en enda klass under några lektioner i veckan. Det är lätt att se alla eleverna om man i ett arbetslag på 8 lärare har hand om 20 elever. Men det är inte så vardagen för verklighetens lärare ser ut. Jag bara hoppas att TV-publiken förstår det."

    Håller med, men serien kanske också visar en bild av hur skolan egentligen borde se ut. Eller vara.

  4. Fredon 12 Feb 2008 at 9:44

    Jo, det kan jag hålla med om. Skolan borde leva upp till seriens förutsättningar. Men lägg märke till att man inte lösgjort klassens gamla lärare till att kunna jobba med eleverna på heltid. Man har plockat in nya. På så sätt blir det de gamla lärarnas fel att de inte lyckats entusiasmera eleverna till att nå bättre resultat.
          Jag tror inte debatten kommer att handla om att vi borde ha mer resurser så att vi kan möta eleverna som individer. Istället kommer den att handla om att vissa personer inte borde bli lärare för att de inte lyckas förmå eleverna att nå målen.
          Usch, jag låter som en gnällspik. Egentligen är serien bra, men, som sagt, jag är kluven.

  5. Dynganon 12 Feb 2008 at 16:57

    "“Stjärnlärarna” som kallats in för att förbättra resultaten i klass 9A är 8 stycken. De har fått en klass på 20 elever att ta hand om. De har inte haft hand om några andra klasser på skolan."

    Men de jobbar heltid på sina ordinarie skolor…

  6. Fredon 12 Feb 2008 at 17:49

    "F: På vems uppdrag jobbade den nya lärargruppen?
    S: De jobbade under hela terminen som ordinarie lärare på Johannesskolan. Det betyder att de var anställda där och arbetsleddes av rektorerna, precis som övriga lärare på skolan."
          Från SVT:s Q&A om Klass 9A

  7. Joelon 12 Feb 2008 at 19:02

    Här kommer resten av sanningen:
    "F: Har 9A då haft fler lärare än tidigare?
    S: De åtta lärarna har haft kvar undervisningen på sina ordinarie skolor vilket innebär att de inte arbetat heltid på Johannesskolan. Klass 9A har haft samma antal lärare denna termin som tidigare."

  8. Fredon 12 Feb 2008 at 19:45

    Vilken är då sanningen? Jag förstår inte. Hur många lärare har de haft? Hur mycket heltid kan man arbeta?

  9. Max Brozinicon 12 Feb 2008 at 19:48

    Tjena, Max från klassen här.

    Du har fel med att lärarna inte har något annat att göra, Magnus har t ex jobbat fulltid på sin vanliga skola, så det har blivit mer arbete för honom, Stavros har jobbat på sin skola alla dagar utom onsdagar (då han flög ner). Gunnila är den enda som helt lämnat sina klasser då hon vart klassföreståndare (då Igor inte jobbar som lärare annars tar jag inte upp honom).

  10. Fredon 12 Feb 2008 at 19:49

    Jättebra. Då förstår jag. Tack!

  11. Karina Brozinicon 12 Feb 2008 at 22:21

    Tjena, Max mamma från klassen här.
    Det är inte sagt någonstans att de "gamla" lärarna är dåliga. Ordinarie lärargrupp är nog genomsnittligt bra och mer eller mindre dedikerade till sitt yrke. En stor eloge till deras kurage att våga ställa upp (och åt sidan) för detta "experiment", med risken att just bli utpekade som "dåliga". "Super-pedagogerna" blev handplockade bl a för att deras elever fått högsta resultaten på nationella prov. Det intressanta är nu att se om man kan utläsa och lära sig något av "super-pedagogernas" metoder eller personkemi. Hur lyckas de år efter år?

    Och klassens betygsresultat har i genomsnitt varken varit heldåligt eller lysande.  Några riskerade få IG i flera ämnen, många gånger p g a skolk. Önskar bara att experimentet kunde pågå under hela nian, för bättre resultat.

  12. Fredon 12 Feb 2008 at 22:37

    Jag är fullt medveten om att det inte sagts något om att de gamla lärarna skulle vara dåliga. Men som lärare själv, är det så jag upplever det. Varför görs annars experimentet? Förutom kamerorna, så är lärarna den faktorn som ändrats för att få till en förbättring av resultaten. Att använda de nationella proven som en komplett utvärdering av resultaten är inte helt okontroversiellt, men jag antar att det fyller sin funktion här.
          Jag håller samtidigt med dig. Johannesskolan ska ha en stor eloge för att de ställer upp. Lärarna där har visat ett stort mod att våga lämna ifrån sig klassen - jag tror inte jag hade vågat. Det finns STOR prestige och stolthet inom lärarkåren…
          Jag hoppas att Klass 9A (serien, inte klassen) kommer att bli det stora diskussionsämnet i Sverige de kommande 13 veckorna. Skolan är ofta på tapeten, men aldrig från ett så tydligt elevperspektiv som jag såg i premiäravsnittet. När det gäller det, är jag inte kluven.

  13. Karina Brozinicon 12 Feb 2008 at 23:58

    Det är ett väldigt komplext problem att lösa, när skolresultaten blir så dåliga som det är i dagens Sverige. Dumt är det väl att påstå att det skulle vara någons fel, allra minst lärarna. Det är många komponenter som ska stämma in om det ska bli ett bra resultat av lärandet. Den största delen ligger på lärarna och då är det bra om man vågar vara självkritisk. "Kan jag skylla på tidsbrist om jag inte lyckas motivera en elev att läsa? Känner jag mina elever? Älskar jag mitt jobb, älskar jag att lära ut? Blundar jag inför faktorn att jag inte lyckats få alla elever klara de givna målen?"
    Det är ett j-kla tufft ansvar ni lärare har axlat. Och var är föräldrarnas ansvar? Och samhällets? Jag tänker i alla fall med stor nyfikenhet se vidare på programmet och se om jag som förälder och samhällsmedborgare kan inspireras till nya tankar och handlingar. Ska bli spännande att följa.

  14. folkbildareon 13 Feb 2008 at 1:05

    * Kommentaren struken på grund av olaglig nedladdningslänk. Vill man se första avsnittet går man till SVT Play istället.
    /Fred

  15. Christeron 13 Feb 2008 at 9:07

    Fred! Du är utbildad lärare och skriver följande mening. "På grund av eleverna fungerar serien bra. " Är det ngt negativt med detta? Var tog uttrycket "tack vare" vägen? Det är ngt positivt och det är väl vad Du menar?

  16. Fredon 13 Feb 2008 at 10:28

    "På grund av" ser jag som neutralt, medan "tack vare" är positivt - om än med en lätt religiös känsla. Visst kunde jag ha uttryckt mig positivare,  men jag skrev i alla fall inte "trots"…
    Jag är inte svensklärare, vilket kanske kan förklara mina svårigheter att uttrycka mig på det nyanserade sätt du efterlyser.

  17. På tal om… « Magistern 2.0on 13 Feb 2008 at 22:11

    [...] februari 13, 2008 av adjunkt klass 9A, läs Freds respons på sitt inlägg. [...]

  18. Mariaon 17 Feb 2008 at 18:45

    Hej,
    Jag känner mig också lite kluven, men på edt hela taget positivt. För vad detta kan visa (om inte puckon tar över debatten) är vilken omistlig resurs lärarna är. Resultaten eleverna når beror bara på liten del på bakgrund och personlig intelligens - den sämsta bakgrund kan vägas upp av briljanta lärare. Den bästa intelligens kan krossas av en idiot till lärare.

    Hade vi levt i ett vettigt och rationellt samhälle skulle lärare vara det totala högstatusyrket, och rekryteringen i klass med det som nu gäller för läkare och jurister (och psykologer….vilket visar hur snett det är).

    Mer resurser till skolan och lärarna! Om något visar programmet vilka fantastiska konsekvenser det kan få för både individer och samhällsekonomin

  19. Christeron 17 Feb 2008 at 18:45

    Återigen ett bra inlägg Fred, som jag länkar till i min blogg!

    Bara så att du vet det så har du flera Christer "på linjen", det är inte jag (christermagister)  som har synpunkter på ditt språkbruk. Enligt mig så är det en del av charmen med en blogg; att man kan skriva av sig utan några krav på att vara korrekt.

  20. Filippaon 20 Feb 2008 at 19:57

    Bra och välskriven blogg med intressanta synpunkter! Jag har citerat dig och länkat till dig på min egen skolblogg.

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply